Blog was created on 27 November 2010

Monday, December 6, 2010

Selamat Tahun Baru Islam [1432H]


This cute little picture is from : http://www.owhsomuslim.com

Alhamdulillah kita sudah melangkah ke tahun baru iaitu 1432 H mengikut kalender Islam.

Ada 2 doa yang penting korang kena baca bila menyambut Tahun Baru Hijrah ni. Jom kita tengok apa doa dia.

1) Doa Akhir Tahun

Doa Akhir Tahun ini hendaknya dibaca tiga kali pada akhir waktu Asar tanggal 29 atau 30 bulan Dzulhijjah. Fadhilatnya ialah barang siapa membaca doa ini dalam waktu tersebut maka setan berkata: “Kesusahanlah bagiku,dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam(manusia) pada tahun ini”. Maka di binasakan lah dengan satu saat saja, sebab membaca doa ini. Dan dosa-dosanya di ampuni oleh Allah Ta’ala dalam setahun ini.


2) Doa Awal Tahun

Doa awal tahun ini hendaknya di baca tiga kali setiap tanggal 1 Muharram pada petang hari sehabis solat Maghrib. Barangsiapa membacanya, maka Allah akan memberikan perlindungan dan pertolongannya dari segala macam bencana dan godaan setan. Sehingga dalam tahun itu akan membawa perubahan,kebahagiaan dan ketentraman lahir & batin. Allah juga mengutus dua malaikat yang selalu menyertainya, agar tidak terjerumus ke dalam tipu daya setan dan terhindar dari fitnahnya,serta nafsu angkara murka yang dapat membawa kepada kehancuran dirinya.

Credit to : http://rayyaa.wordpress.com


Maknanya buku amalan kita sudah digantikan dengan yang baru. Semoga ditahun baru ini, insyaAllah kita boleh menjadi seorang manusia dan hamba Allah yang lebih baik untuk mencapai redha dan berkat dariNya. Amin.

*Pesanan kepada diri sendiri & juga rakan-rakan Islam kesayanganku :)

No comments:

Post a Comment