Blog was created on 27 November 2010

Saturday, January 22, 2011

Eh, kaki awak panjang jugak kan rupanya?

Kalau dah kaki yang panjang tu dilitupi dengan lemak-lemak yang overload and penuh dengan cellullite, memang pendek la jugak nampaknya. Haha. Okay, ini cerita saya, saya lah orang yang "rupanya kaki panjang tu". Huhu.

Untuk seorang perempuan berbangsa melayu yang lahir di Kuala Lumpur namun mempunyai kampung di Pahang dan Selangor, tinggi jugak la, tapi 166 cm je, tak sampai 170 cm pun. *Cehh, perlu ke describe sampai macam tu sekali? Cakap perempuan tinggi je sudah. Haha. Tapi memang takde harapan nak jadi model la kalau dah dengan rabun jauh tahap power nak beratus-ratus dan lemak dari pipi hingga ke betis bawah yang kalau total up semua nak dekat 60kg. Haaa, can you imagine me now? Huu.

So anyway, I nak tau la apa tips untuk kuruskan betis besar panjang ni.
_
_
_
_


1) Tak payah nak makan tengah malam. Senang cerita, nak dinner sebelum pukul 8 pm lebih afdal. Lagi bagus makanan terakhir yang kita ambik ialah 2-3 jam sebelum tidur. Kalau lepas makan terus tidur, memang bergunung ganang la lemak-lemak tu. Huhu. Tapi kalau tetiba lapar sangatt tengah malam sampai nak tidur pun tak boleh ingat makanan, better korang amek fruits or vege's sebagai pengganti boyfriend. EH, i mean pengganti coklat, ice cream as your midnight snacks. So bangun pagi mesti rasa bahagia and terasa "mesti boleh kecik betis I punya ni" feeling. HAHA.

2) The more you drink, the more you burn! Tau tak, sebenarnya bila kita banyak minum air mineral water especially, membuatkan lebihan-lebihan air under skin kita ni, senang untuk keluar. So nanti bila kita minum air, semua lebihan tu akan keluar sekali la bila kita "wee wee". Haha. And prevent from drinking soft drinks! Walaupun diet cola! Benda bergas tu tak membakar lemak kita pun, okay?

3) Buat senaman kaki. Before tidur; angkat kaki then buat macam tengah kayuh basikal. Buat la dalam 5 minit, bila rasa dah lenguh tu, bagus la tu. Buat sampai penat. Haha. Tapi actually bila berjalan pun dah cukup. Start by 15 minutes per day. Then bila dah biasa dengan 15 minutes, change to 30 minutes. Jalan pergi kelas pun dah bagus, tapi kalau macam kitorang ni kolej dekat dengan kelas, macam tak berfunction sangat la. Haha. Kalau tak larat nak berlari, lari-lari anak pun comel je, kalau tu pun tak larat, jalan je la sambil tengok budak-budak lelaki main bola & exercise. Wuuu, cuci cuci services jap. HAHA.

4) Ambik current gambar, then editkan dia jadi kurus. Haa, camne? Boleh try guna picnik.com. Dia ada boleh edit jadi kuruskan gambar. And edit ilangkan pipi tembam serta dagu kek lapis sarawak korang tu. Apa motif nya? Untuk memotivasikan korang yang kalau korang nak kurus cantik and hot macam dalam edited gambar tu, eat well and exercise well. Kalau letak gambar orang lain macam tak best je, kalau you kurus nanti pun bukannya you dapat muka macam dia pun kan?

4) Sukarela nak kecikkan betis and be happy! Kalau kita happy nak kurus, insyaAllah kurus la kita, kan kan? Haha. Niat pun kena betul, insyaAllah. 

SO DON'T PRESSURE URSELF. :D



Esok petang nak jalan pusing UiTM dengan Akma & Farain. My two friends that are so cute and takde pun nak buat perangai. I love them. That's the way a true friend should be. Exercise dengan kawan-kawan macam ni baru seronok, mesti tak pressure. :)

2 comments:

  1. hehe2..thanks untuk tips2 atas ni..mmg berguna sngt:)

    ReplyDelete